FANDOM

Denne artikkelen handler om Toa tegn fra BIONICLE første løp. For karakterene heter Toa fra 2015, se Toa Mata/Toa Nuva.

Den Toa er heltene i BIONICLE®, en pågående historie laget av LEGO®. Hver Toa har makt over et element av natur, og de bærer Kanohi masker som gir dem ekstra evner. Som de fleste av de andre vesener av BIONICLE universet, Toa er biomekanisk i naturen, ha både organiske og uorganiske komponenter. I 2009 ble det Toa erstattet av Glatorian.

Foruten fysiske attributter, har hver Toa en bestemt skjebne, en spesiell hensikt at de må prøve å oppfylle. De fleste holder også til en moralkodeks som opprettholder rettferdighet og holder en fra å drepe motstandere; de som forråder slike koder er ikke lenger anses som "Toa".

Toa tradisjonelt jobber i team på seks, med hvert medlem å styre et annet element: så langt den typiske laget inneholder en Toa hver fra elementene Ild, Vann, Luft, Stein, Jord, og Is. Men det finnes unntak både regler: noen Toa har vært kjent for å arbeide alene til tider, mens andre har bundet sammen i grupper så stor som hundrevis når det trengs; og Toa av andre elementer som Lys, Sonics og Magnetisme har vært kjent for å eksistere.

Generelt er Toa transformert medlemmer av Matoran rase (selv om noen tidlig Toa laget simpelthen som Toa, aldri eksisterende som en Matoran på forhånd). Etter å oppnå sin skjebne, kan en Toa bli gitt muligheten til å gi opp sin makt for noen større gode. Hvis han gjør det, blir han en Turaga eldste.

Det var en gang så mange som 3,000 Toa i tilværelsen, men som i den tiden av Toa Inika sine tall er nede på 50. Toa Hagah har siden vendt tilbake til aktiv tjeneste, heve dette tallet til 56. tiden, etter Matoro død og Krakuas transformasjon, blir nummeret 56.

Maktene og utstyr

Toa er best kjent for sine elementkrefter, slik at de har enorm kontroll over elementet de representerer. Dette inkluderer å skape element ut av ingenting, absorberende det inn i seg selv, og manipulere det i nesten hvilken som helst form eller form. Men bruker denne manipulasjon opp grunnleggende energi, og en trøtt Toa må vente på det å lade opp før elementkrefter kan brukes igjen.

Atskilt fra elementært energi er Toa energi, som ikke er oppladbare. Det er denne energien som er gitt opp når en Toa blir en Turaga, men en Toa kan bruke små mengder før da uten syk effekter. Effektene av Toa energi er vagt definert, selv om det har blitt sett å låse opp Toa krefter i Matoran (via Toa steiner), helbrede skader og gift, og vekke fra koma.

Hver Toa er også utstyrt med en stor Kanohi maske som gir dem en ekstra strøm (selv om Toa er også i stand til å mestre Noble Kanohi Turaga slitasje). Mens en Toa kan ha flere masker lagret bort i en Toa Suva (helligdom) som de kan bytte på vilje for en rekke krefter, mest Toa har bare en maske som de bærer hele tiden.

Toa er også utstyrt med personlige verktøy, som kan være melee våpen eller varierte våpen. Siden Toa står mot å bruke disse verktøyene til å drepe levende vesener, er de som oftest brukes til å fokusere elementkrefter. Flere verktøy kan brukes i alternative moduser som bidrar med transport; for eksempel kan en disk rakett brukes som en jetpack, og bladene kan brukes som skøyter.

Ifølge serie forfatter Greg Farshtey, når Matoran blir Toa de ubevisst mønster sin rustning stil etter deres ide om hva Toa rustning ser ut (sperring noen ytre påvirkninger på transformasjon). Dette resonnementet er ment å forklare hvorfor Toa Takanuva tar etter Toa Nuva, og hvorfor Toa Metru har lignende rustning for å Toa Lhikan (The Toa Inika ville hatt Nuva-stil rustning, men det ble endret som en av flere bivirkninger av deres unik transformasjon).

Noen få lag, som Toa Nuva og Toa Hagah, slitasje metallic-farget rustning i tillegg til det som er bygget inn i kroppen sin; i Hagah sak, minst, betegner dette en elite status.

Toa Kaita

Tre Toa kan flette inn i en enkelt vesen kalt en "Toa Kaita". Toa Kaita har den kombinerte elementære og maske krefter den enkelte Toa. Imidlertid kan Toa ikke holde sammen så lenge, fordi å holde tre personligheter i sync kan være mentalt utfordrende.

Så langt har bare Toa Mata blitt sett å danne Toa Kaita, og de beholdt denne muligheten når de ble Toa Nuva. Ingen andre lag har vært kjent for å selv prøve en slik fusjon, selv om de er i stand til å gjøre det.

Toa kan også slå sammen i grupper større eller mindre enn tre. Ifølge serie

forfatter Greg Farshtey, ville en seks-Toa fusjon kalles en "Toa Nui", og dens makt kunne rival den Store Ånd Mata Nui seg. Men i BIONICLE universet, er det Toa Nui bare en legende.

Store Toa lag

Dette er lagene av Toa som har hatt hovedrollen i historien så langt:

Toa Mata/Toa Nuva

Tahu, Gali, Lewa, Pohatu, Onua, og Kopaka er seks Toa hvis skjebne er å vekke Den Store Ånd Mata Nui fra sin nesten endeløse slummer. De ble bemyndiget over 90.000 år siden, noe som gjør dem blant verdens første Toa (men det er Toa fremdeles eksisterer som ennå eldre enn de).

Disse seks Toa ble sendt til øya Mata Nui å konfrontere Skyggenes Mester, Makuta. Som den eneste kjente helter på den tiden, ble de bare referert til som "Toa"; fans senere skapte kallenavn "Toa Olda" og "Toa Mata" for denne inkarnasjon, og Toa Mata har nylig blitt gjort det offisielle navnet.

Ankommer på øya Mata Nui (oppkalt etter den store ånd) med lite minne, den lokale Turaga eldste fortalte dem om sin misjon og det onde Makuta som hadde slaver mange av øyas Rahi dyrene. Hvis Mata Nui var å bli vekket, ville Makuta må stoppes først.

Den Toa samlet Kanohi Masker Strøm spredt rundt på øya og utfordret Makuta, men han snart vekket svermer av skapninger kalt Bohrok som truet med å ødelegge alt på øya. Den Toa kjempet disse svermer av og fengslet deres dronninger, Cahdok og Gahdok. Umiddelbart etterpå, de ble oppslukt av Energi Protodermis, noe som gjør dem Toa Nuva med forbedrede krefter og utstyr.

Som Toa Nuva, kjempet de begge eliten Bohrok kalt Bohrok-Kal og "sønner Makuta", den Rahkshi. I ukene med fred etter Makuta tilsynelatende død i en kamp med Takanuva, Lyses Toa, Toa Nuva har lyttet til Turaga tales av den store katastrofen og den store redning som fant sted på Metru Nui tusen år siden.

Den Toa Nuva har siden reist til øya Voya Nui på jakt etter en kraftig maske av livet som kan spare Mata Nui fra døden. Men de kjørte på kant med Piraka som var også på jakt etter masken og ble tatt til fange. Når de ble reddet av den lokale Matoran innså de at dette oppdraget rettmessig tilhørte Toa Inika og ga dem sin velsignelse til å gå fremover. De er nå å forfølge et nytt oppdrag å forberede verden for Mata Nuis eventuell oppvåkning. Nylig, de kom på øya Artakha og fått nye rustninger kalt adaptiv rustning, som shapeshifts automatisk for å passe inn i omgivelsene brukerens i. De satt av til Karda Nui, aka universet kjerne, i et forsøk på å stoppe Makuta som invaderte landet, og å hente fabelen Kanohi Ignika, den store livet masken.

Toa Metru/Toa Hordika

Vakama, Nokama, Matau, Onewa, Whenua, og Nuju gang ble Matoran tusen år siden i byen Metru Nui. Byens ensom rester beskytter, Toa Lhikan, ga Toa steiner til seks Matoran og sendte dem til den store tempelet, hvor de ble forvandlet til Toa Metru. Deres første oppgave var å stoppe Morbuzakh plante skapning som ble sakte tar over byen, men de oppdaget at Teridax ble intrigant å sette den Store Ånd Mata Nui å sove og ta hans plass som Matoran er gjenstand for ærbødighet. Selv om de var i stand til å fengsle den Makuta leder, kunne de ikke stoppe Mata Nui fra å falle i søvn, og måtte flykte smuldrer byen.

I forsøket på å redde Matoran fra Metru Nui, ble det Toa Metru fanget av Visorak hordene som hadde erobret den ødelagte byen. Den Visorak er gift mutert dem inn dyrisk Toa Hordika; disse nye formene hadde ingen maske krefter, begrenset tilgang til elementkrefter, og hvis de skulle bo så Toa Hordika for lenge nok de ville forbli som dyr for alltid. Med hjelp fra merkelige skapninger kalt Rahaga, Toa kjempet for å frigjøre Matoran fra Visorak; og de så for den mytiske Keetongu, som kunne kurere dem av deres mutasjon.

Toa Inika/Toa Mahri

Jaller, Hahli, Kongu, Hewkii, Nuparu, og Matoro er et nytt team av Toa, hvis formål er å redde livet til den store ånd Mata Nui.

Etter å ha funnet ut at Mata Nui er i fare for å dø, og at Toa Nuva har blitt sendt for å redde ham, Jaller nektet å vente hjelpeløst. Han samlet en liten tropp med Matoran å gå og hjelpe Nuva i sine forsøk på å finne den Ignika, Livets Maske. Ved ankomst på Voya Nui i beholdere ment for Toa, ble beholderne truffet av lynet fra den røde stjernen og deres passasjerer ble forvandlet til Toa Inika med spesielle lyn forbedret krefter og andre endringer, for eksempel levende masker. Den Toa Inika raskt sluttet seg til øyas få gratis Matoran og kjørte til å kreve Livet Maske før en gruppe kjeltringer som kaller seg selv "Piraka" gjorde.

Mens Piraka ble beseiret, masken av livet rømte forståelse av Toa. Det fløy i sjøen, finne seg i domenet til forvist Barraki krigsherrer. Den Toa Inika ga jage, og masken forandret dem inn i nye former i stand til å overleve havets dyp. De har siden oppdaget en annen Matoran samfunnet i den sunkne byen Mahri Nui, som har skjenket dem tittelen Toa Mahri.

Glatorian

Glatorian er annerledes enn Toa, men Mata Nui gjort Glatorian har Toa-lignende krefter, noe som gjør de to lignende. Glatorian kjempet i kampen om Spherus Magna.

Falsk Toa

Piraka

Når du ankommer på Voya Nui, den Piraka hevdet å være Toa for å få hjelp av de innfødte Matoran. Men til tross for å spille rollen som helter, de kunne ikke skjule sine sadistiske og grusomme natur. De droppet denne loven når de slaver den Matoran ved hjelp av sine antidermis virus.

Storyline notater

  • Selv om leketøysfigurer av Toa er av varierende høyder, i storyline alle Toa er 7 fot 4 inches eller 211 centimeter, høye.